torsdag 17 december 2009

Royal

Go kväll
Ja Royal hann skicka ut sina valp lådor oxå =)
Där följer med en filt som ska få bli ingosad i mamman.
Jag personligen har aldrig sett någon av mina valpar bry sig om filten med mamma lukt.

Men vissa säger de är en tryghet. Det är nog upp till var och en att upptäcka själva om de hjälper eller inte.
Nu kommer lite fakta om oss:
Vid leverans så äter valparna 3 måltider om dagen. (vid4 mån kan du dra ner till 2 mål om dagen) Valparna får 6-8dl uppblött foder fördelat på 3 mål per dag nu. När valpen är cirka 3 månader så tycker jag att ni kan börja vänja valpen vid att äta halvblött torrfoder ibland för det är bara bra för tänderna. Men sen är ju alla valparna olika,en del äter mindre och en del mer, så håll koll på hullen.
Jag tycker inte man ska behöva använda valpfoder, pga att de växer för fort(benvärk osv) pga för mycket protein bla. Använd ett foder med ca: 10% fett och 25% protein. Valpen växer klart iaf på ett vuxen foder.
Blir valpen dålig i magen, ge den majsvälling eller a-fil.
Recept på vätskeersättning vid kraftig diarre. 1 liter vatten,2msk socker,1 tsk salt,1 knivudd bikarbonat.Ge den fri tillgång.
Vid leverans är valpen av maskad 2 gånger.
Det bör ni göra då ni haft valpen hemma 2 veckor,då valpen vant sig vid den nya miljön.
Avmaskning till valparna har jag använt bahnmint.
Men senare i livet tycker jag att ni ska använda Axilur 500g.
Tvätta gärna hunden i grönsopa(ingen annan sopa utan bara grön)
Har ni frågor kontakta mig =)
Kram från oss här i jämtland( 29 minus har vi nu)
Burr
Ps Jag vill till lägga de oxå, att anledningen till att jag skrev ner detta var pga att jag fick med ett papper från en toppen uppfödare som jag köpt mina malamuter av. Och jag tycker det var en smart grej för den som är ny eller vill ha lite fakta.
D.s

1 kommentar:

  1. Tack för tipsen! Nu börjar det närma sig med stormsteg, och vi är så förväntansfulla :-) Vi kommer på onsdag förmiddag och hämtar Enzo.

    Kramkram!

    SvaraRadera