tisdag 9 februari 2010

Australian shepherd

Hejsan!!
För två år sedan så titta min sambo på en sådan här hund. Och jag gillar dom men då är det färgerna:
Färg: Blåmelerad (blue merle), svart, rödbrunmelerad (red livermerle), rödbrun (red liver), alla med eller utan vita tecken och/eller tan-tecken.

(bilderna är lånad från http://www.australianshepherdklubben.nu/)
Jag och sambon gillar ju mest de svart/bruna.
Varför har jag/vi fastnat för denna ras, jo vi vill ha en gårdshund,som kan följa med oss på allt. Samtidigt som vi vill ha en innehund.
Jag surra med Frida i går oxå om inne hundar osv, jag saknar ju våran rottis så himla mycket till och från, och denna ras kan vara ute på vintern utan att frysa :P Plus att de är en rolig ras, den används allt från vallning till soffhund,men de är ju som med alla raser, då ska man ju hitta en uppfödare som just passar mig/oss. För vallning är inte vi intresserad utav,men agility,springa med spannet och lydnad kan jag tänka mig med den. Jag har suttit nu i timmar och läst på internet=) Och jag vet ju två polarhundsvänner här runt strömsund som har sådana här ras, ena har uppfödning på dom oxå. Så man kan ju fara dit och hälsa på liksom och känna efter lite.
Men detta är ju inte något som kommer hända nu direkt. Men vi tänker hänga med rasen och se om de ev kan bli en sådana här snygging om något år eller när man väl hittat en bra valp/uppfödare.
Trevlig kväll på er <3


1 kommentar:

  1. En sådan skulle du ju ha. Det är en fin ras.
    De är med på det mesta tror jag.
    Du får kolla läget lite så ser ni vad som blir bäst.
    Lycka till.
    Kramen denna tidiga morgon.
    Synnöve.

    SvaraRadera