onsdag 25 september 2013

En tik valp finns kvar


photo:poulsen photo

Hejsan hej
Vi har en tik valp som fortfarande är otingad!!
En typiskt bra ledarhunds tik eller bara arbetsglad!! Jag tror jätte mycket på denna tik då hon inte är blyg av sig, hon går på och kämpar!!
Hon har mycket som den lilla killen jag ska behålla så jag väljer nu mera bara valpar som känns ha mer motor!! 
Å de ena leder in på de andra....
Jag tänkte jag kunde skriva lite om drag eller vad man vill ha valpen till!!
Valpen tar man bäst v 9. Men malamuter är lite tidigare i utvecklingen så att dom skickas vid 8 veckors ålder brukar sällan va några problem. Men skulle du tex välja en golden så är kanske inte 8 veckor bra. Sen är de individanpassat oxå. Jag har dom i kullen som jag inte skulle skicka nu och dom jag kan skicka nu vid 8 veckor. Men som köpare är det viktigt att ta sin valp innan den blir 16 veckor.  Då det är under den tiden du skriver med bläck i hundens liv... Allt den lär sig då sitter bra. Tex om du ska träna drag... Bästa tiden är att börja då under den perioden. De den senare lär sig efter cirka16 veckor cirka skrivs med blyers... alltså är det mycket lätt att sudda ut.
Mina hundar växer upp med drag och oftast mycket miljöträning så oftast finns de mycket redan från grunden hos mig. Men sen har alla olika liv och vad det vill ha valpen/hunden till.... Någons krav kanske är att den ska vara en utställningshund som lever med mindre träning. Någon vill ha en hårt arbetande hund osv osv osv. Så därför är det sååå viktigt att ta valpen i rätt tid så den passar in i ens liv fortare och bättre!! Vi alla har olika krav. Mina hundar ska kunna grundlydnad, ha energi och fart när vi ska göra något. På så vis får jag min perfekt hund som jag alltid kan lita på ute i spåret!!! Medans någon annan kanske vill ha något annat!! Så var noga när du väljer valp och vilken tid du tar valpen! Vare sig det är en draghund eller chihuahua... 
Ha det gott där ute!!
Kram från oss

1 kommentar:

  1. My Johansson, Örebro8 oktober 2013 kl. 19:46

    Hej! My heter jag! Jag är nyfiken på om du har din lilla tjej kvar?
    Jag letar med lykta efter en ny kamrat som gärna vill träna och motionera. Jag har haft golden retriver innan och tränat agility och en del sök.
    Mvh My Johansson
    lisamyjohanna@hotmail.com

    SvaraRadera