tisdag 22 april 2014

utveckling och ärlighet vara längst

Hejsan!
Nu kommer allt på en gång men jag måste få ur mig all arghet å kanske få ett svar på varför:) Men de lär jag aldrig få ;)
Detta med avel och rasklubbar och största problemet folk.... (alla raser ist)Jag är inte guds bästa barn, jag ha humör,temperament och kan inte ljuga.. Måste ta upp allt hela tiden innan jag kan gå vidare. Jag ha verkligen försökt sååå länge att bara lägga allt åt sidan. T o m tänkte jag lägga ner aveln på malamauter för att jag tycker att klubben är som en klan.... Klubben fungerar bara när vissa håller i den, eller sitter med. Kommer fel människor in så börja andra sida bete sig som små barn... Varför ? (Detta va nu en tid sedan, men folk sårades) De gör ont.)Är de för att de inte tål att andra oxå har åsikter och kanske tänker olika ? 
Jag ha hållit mig på min kant jämnt, inte ofta jag lägger mig i. Vill oftast ha de så oxå.Men ibland orkar man inte hålla tyst längre.  Jag bestämde mig i vintras för att ist hoppa av detta med avel å bara köra ah:are.Bara för att jag mår skit dåligt av att veta att de finns så många som gör så fel, dom fuskar, dom bråkar, dom tror dom är bäst. 
Jag kan oxå tycka och säga helt ärligt att jag är stolt över de jag skapat i temperament osv i avel. Jag är grymt stolt över mina hundar som kan jobba med allt och alla utan den där stången.  Även fast jag ha olika hundar i spannet och på så vis lättare än med bara malamuter. Men som jag skrivit på vissa sidor.... ska nu göra utveckling ist för att lägga ner.  För varför ska jag ? Jag ska göra något jag tycker är svårast av allt inom rasen. Tikar... dom är oftast mycket svårare än hanhundar när du vill ha flera. Men jag ska verkligen lägga 110% på att få detta att fungera utan stång :) Jag klarar inte av bråk mellan hundarna så allt ska få ta sin tid utan tjafs. Ja ha ju nu två tikar å en hane och två tikar till på gång. Jag ha planerat detta i huvudet fram och tillbaks å nu ha jag gett mig f-n på att jag tänker gå vidare med malamuterna. 
Ååååå nu ha jag fått skrivit av mig lite ilska iaf :) ibland är de bara ett måste. Och dom som inte gillar min ärlighet behöver inte ha kontakt med mig. Men så vill jag även avsluta med att jag hyser respekt till många kennlar som är härliga å inte bara ser sig själv som bäst :) Man kan ge andra bra kritik oxå:) De är ärliga härliga människor som gör de så bra och vi behöver fler sådana! Finns så många bra kennlar å människor. Så man ska ABSOLUT INTE DRA ALLA ÖVER EN KANT.
Jag är som sagt inte bäst, jag gör fel osv osv. Men jag står upp för mina fel å brister.  
Kram från mig.
Hoppas ni inte dog :D
Ps ska lägga till de oxå, så de inte blir konstigheter.  Stången. ..jag anser den som onödig om du avlar och tränar rätt. Men jag förstår oxå att folk använder den på malamuter som självförstärkande för föraren. Litar man inte 100% på hundarna, eller man ha bråkiga, tuffa eller känner sig själv osäker. Ja använd stången så klart. Men i alla tider förr körde man utan stång så varför ska man de nu ? Bara en tanke som är så svår för mig att förstå! Bygg tillit och respekt ist. Jag vet att alla mina inte kan dela hundgård. Men dom ska kunna jobba tillsammans. Så är de för oss människor oxå. Man behöver inte älska alla :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar