måndag 26 mars 2012

polarhundsmästerskapet

 Hejsan!!
Tänker börja med att skriva att fotona är tagen av Kirsten & Alex Paulsen!! Jätte duktiga fotografer om ni  behöver fina bilder kontakta dom ist för någon hobby fotograf =)
Men så går vi över på mästerskapet!!!
Jag och Ayla öppna upp bra, men vi han mest bara 4km så hände något,det var som hon gick in i en annan hund,kan börja med att säga att hon hade börja löpa och vi hade 6spann,8spann,pulka åkare och skidåkares hundar uppe i röven, dom som hade "pli" på sina hundar sprang förbi oss, men vissa stanna till och det blev struligt!! Jag tyckte så synd om en liten kille som kom med 2hundar och släde och tiken där hög i luften efter Ayla,hörde och såg på han att han blev paff,ända jag fick ur mig va ääää de e lugnt köör =)
Ayla var lugn och trygg men syndes att hon tyckte det var en stökig tillställning med alla snusande och jagande efter henne, så hon blev som sagt en annan hund, hon gav mig lugnande signaler under dessa 14mil,jag var ju inne i min bubbla och ville snabbt i mål men Ayla strejka bitvis då jag var för stressad och skyndade på henne!! Är detta verkligen trevligt tänkte jag ? Har verkligen jag och Ayla roligt nu? Nä det kan jag säga att vi inte hade, vi har det bättre hemma där vi kan fara ut med familjen och må gott en dag!! I denna stress med alla spann,pulka åkare skidåkar barnklass osv i samma spår kändes blää på ren svenska!!!
Ayla var glad dom gånger vi var helt själv under spåret, men så fort vi kom bland hundar och folk var det som av vi båda blev avtrubbade:/
Jag vet inte vad jag ska säga egentligen för visst var det skoj men visst var det oxå struligt, visst mycket va pga att Ayla börja löpt så det var ju en bidragande faktor.!! och det var första gången vi var på en tävling så här, jag tycker vi gjorde det bra ändå tillsammans att vi tog oss i mål!! Vi var anmälda på 10km men det blev 14km och det gjorde ingen skillnad så!!
På slutet peppa jag upp Ayla lite och jag fick upp svansen på henne igen och vi körde i mål!!! Glada till slut =)
Jag är mest stolt över hennes lugna sätt då vi ändå hade allt från sibbar till samojeder grönisar på oss =)
Vi missa broms med 1min!!
Men vad gör väl det som första tävling? näää inget!! Stolt över Ayla det är jag!!!
Tusen kramar från oss!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar